Szkoła Podstawowa w Rychnowach jest dobrze wyposażona w sprzęt komputerowy i audiowizualny - 2 pracownie komputerowe:
- z projektu ”Pracownie internetowe w szkole podstawowej w 2004” (2004r.)
- współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej ”Pracownie komputerowe dla szkół”
(2008)
- pracownię multimedialną (ICIM-2007r.) współfinansowaną ze środków Unii Europejskiej ramach programu „Internetowe centra informacji multimedialnej w bibliotekach szkolnych
i pedagogicznych”
- szkoła wyposażona jest w monitoring „ Monitoring wizyjny w szkołach i placówkach” dofinansowany w ramach Rządowego programu wspierania w latach 2007-2009 organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w publicznych szkołach i placówkach
- tablica multimedialna w ramach projektu „Możesz więcej” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
Sprzęt jest wykorzystywany na lekcjach, apelach, zebraniach rodziców i na Radach Pedagogicznych.
Od września 2004 r. działają klasy integracyjne, które dają możliwość wspólnego kształcenia się dzieci niepełnosprawnych z dziećmi zdrowymi. Do takich klas kierowane są: dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, nadpobudliwe psychoruchowo, niedosłyszące, dzieci z autyzmem, niesprawne ruchowo, przewlekle chore. W klasach integracyjnych pracuje dwóch nauczycieli: nauczyciel wiodący oraz nauczyciel wspierający, aby osiągnąć główny cel nauczania i wychowania, jakim jest usprawnianie niezaburzonych funkcji fizycznych i psychicznych, korygowanie nieprawidłowości rozwojowych i rozwijanie uzdolnień uczniów.
Kształcenie w systemie integracyjnym umożliwia uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych zdobycie wiedzy i umiejętności na miarę ich możliwości. Warunkiem koniecznym jest dostosowanie treści, metod i form pracy oraz korzystanie ze środków dydaktycznych, ułatwiających zarówno uczniom niepełnosprawnym, jak i uczniom zdrowym przyswajanie wiadomości.
W 2006 r. nasza szkoła w ramach realizacji projektu „
Zakup nowoczesnego sprzętu ułatwiającego kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – dostawa środków dydaktycznych do szkół specjalnych, integracyjnych oraz oddziałów integracyjnych w szkołach ogólnodostępnych” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego otrzymała 395 pomocy dydaktycznych o wartości 157. 921,93 zł.
Były to środki dydaktyczne, które dostarczają uczniom określonych bodźców sensorycznych oddziałujących na wzrok, słuch, dotyk. Pomoce te spełniają w procesie nauczania funkcję poznawczą, kształcącą, dydaktyczną, motywacyjną i wychowawczą. Najczęściej stosowane to: modele, makiety, obrazy, specjalne pomoce służące do usprawniania manualnego, kształtowania koordynacji wzrokowo – ruchowej, rozwijania mowy i innych funkcji.
Korzystanie z atrakcyjnych środków dydaktycznych, które szkoła otrzymała, pomaga rozwijać procesy poznawcze, usprawnia koncentrację i pamięć, stymuluje sprawność manualną i ruchową. Środki te pozytywnie wpływają na rozwój osobowości każdego dziecka, korygując zaburzenia i deficyty rozwojowe.